Sivu 1/6

Stressi

Tervetuloa Paras Arki -kurssin viikolle 4

Tällä viikolla tunnustellaan tunteita, löydetään tyhjyys, mietitään mitä kiire on, hengitellään, keskitytään, pestään aivot ja kuunnellaan tarina Herra Mäntylästä, pupusta ja ketusta. Katso ruoka-olo-päiväkirjaasi ja mieti minkä olisit voinut jättää tekemättä, jotta olisit nukkunut enemmän? Vähäinen nukkuminen laskee kehon vastustuskykyä enemmän kuin haluat tietää.

Hauskanpidon vuoksi voisit valita yhden päivän ruoka-olo-päiväkirjastasi. Listaa tuolta päivältä kaikki syömisesi erilliselle paperille. Todellakin kaikki erikseen, kaikki menun osat erikseen: alkuruoka, pääruoka, lisuke, jälkiruoka tulevat kaikki ominaan listaan. Leikkaa kukin syöminen erilliseksi arvontalapuksi ja arvo satunnaisjärjestys, jota noudatat tällä viikolla yhtenä päivänä. Saat ihan uuden ruokavalion jo tutuista aineista – ja ihan uuden tuntuman niiden vaikutuksiin. Ja saatat päästä syömään jälkiruuan ensin tai lautasellisen riisiä – riippuen kuinka uskalias olet.

 

 

Sivu 2/6

Tunteet tuntuu

Jännittää niin, että mahassa kipristää. En voi sulattaa sitä, että hän teki noin. Hän huusi naama punasena ja minulla sappi kiehui. Sydämestä ottaa, koska olen huolissani siitä lapsesta. Mä voisin vain pomppia ilosta. En voi lakata hymyilemästä. Tää tuntuu hyvältä. Koko keho on kevyt. Voi hitsit. En voi lakata nauramasta.

Ajatukset, tunteet ja toiminta kiertävät kehää ja vaikuttavat kaikki toisiinsa. Ihminen on kuin viherkasvi, jolla on monimutkaisia tunteita, sanoi joku viisas. Elämä on täynnä tunteita. Somatisoituminen on sitä, että tunne jää kehoon. Kaikki tunteet on tarkoitettu tunnettaviksi. Eri asia on se, kuinka pitkän aikaa niitä on terveellistä pitää sisällään ja arkista toimintaa ohjaamassa. Somaattisessa liiketerapiassa puretaan kehoon unohtuneita tunteita ja jännityksiä. Horjahtamisesta tai vihastumisesta voi jäädä vahingossa joku ”lihasjumi”, joka ei aukenekaan vaikka tilanne meni ohi. Se on ihan tavallista. Se ei ole merkki epäonnistumisesta. Pehmeällä suhtautumisella itseen ja liikkeeseen niitä voi purkaa. Vaikka ihan vain nostamalla jalat illalla seinälle. Vinkki siihen miten peffan saa lähelle seinää löytyy linkin takaa YouTubesta.

 

Sivu 3/6

Kaikki koostuu atomeista ja atomit koostuvat partikkeleista. Tällaisen ilmavan kuvan atomista piirtävät fyysikot.

Atomi

Kvanttifysiikot piirtävät atomin näin pilvenä.

Atomi

Piirsipä sen kummalla tyylillä vain, tyhjää tilaa siinä näyttää suurin osa olevan. Eikö vain? Tyhjää tilaa on itse asiassa 99,99999 prosenttia kokonaisuudesta. Materiaa on vain 0,00001 prosenttia. Eli kaiken rakentevista atomeista suurin osa tyhjää.

Atomit puolestaan koostuvat partikkeleista. Fyysikot lähtivät miettimään, että mitä ne partikkelit on. Ne näyttivät olevan palloja tai aaltoja, joten haluttiin tietää kumpia. Vastaus: partikkelit voivat olla palloja tai aaltoja. Eniten tutkijoita hämmästytti se, että tutkijan oletus määritti sen, näyttäytyikö partikkeli pallona vai aaltona. Havainnosta syntyi kvanttifysiikka.

Klikkaa tätä linkistä YouTubeen, jossa on paljon videoita pallo-aalto-kokeesta. Maailma näyttää siis koostuvan lähinnä tyhjästä ja perusyksiköstä, joka ei tiedä onko se pallo vai aalto. Oletko sinä siis kiinteä ja muuttumaton? Et voi olla, koska mikään ei ole. Onko muutos oloosi ja arkeesi siis mahdollinen? Pakko sen on olla.

Tyhjä tila

Tarvitaanko elämään myös tyhjää tilaa kalenteriin? Kyllä. Hetkiä ulkona ja sisällä tyhjää ajatellen, elämää unelmoiden ja syvään hengittäen tarvitaan, koska ne ovat elämän luonne ja rakenne. Tyhjyys on edellytys kaikelle, väitän. Jos elämä on jo täynnä, siihen ei mahdu mitään lisää. Jos toiminta on täynnä rutiineja, uusia tapoja tehdä ei voi tulla. Jos ajatuksia on jo liikaa, miten niitä voi tulla lisää?

 

 

Sivu 4/6

Hengittäminen

Hengittäminen on yhtä luontevaa ihmiselle kuin yhteyttäminen on kasveille. Yhdessä ne ylläpitävät hiilidioksidin ja hapen tasapainoa maapallolla. Olet huomannut kasvihuoneessa käydessäsi, että siellä on hapekkaampaa ilmaa. Jos et ole, käy kasvihuoneessa. Parempi vielä, jos otat sen tavaksi. Helsingissä asuville suositan Kaupungin puutarhan Talvipuutarhaa.

Hengittäminen on ihmiselle myös mahdollisuus keskittyä, pysähtyä, tunnustella tilannetta ja tunnetta tilanteesta ja muuttaa tulkintaa ja tunnetilaa tilannetta koskien. Hengitys on myös työkalu, sen lisäksi että se pitää meidät hengissä.

Kuvan tilanne ei kerro positiivisesta tai negatiivisesta asenteesta. Kuvassa tyttö keskittyy hetkeen, tarjolla olevaan herkkuun ja siksi iloitsee täysillä.

Poika erehtyi muistelemaan kuinka vaivalloista Maunulan Majalle oli kävellä ja takaisinkin pitää vielä taivaltaa. Samantien unohtui ilo harvinaisesta herkusta, jota tavoitellen oli taivallettu useampi kilometri.

Elämässä menee aina välillä hermot. Tilanteet ei aina miellytä. Joku saattaa tulla nalkuttamaan ja ojentamaan. Meitä hämmästyttää ja kummastuttaa asiat…

Kaikki on elämää. Tunteita tulee ja menee. Ne voi tunnistaa ja antaa mennä mahdollisimman nopeasti ohi. Ei kannata jäädä tuleen makamaan, eikä märehtimään loputtomiin yhtään mitään. Iloisista asioista kertominen ja kuuleminen ilahduttaa enemmän. Iloisuus on hyvä tunne jäädä jumiin, tietenkin.

On olemassa oikeasti isoja pysäyttäviä tilanteita. Syvissä vesissä käyminen kuuluu elämään. Mennään niihin toisella kurssilla, ei tällä. Tämä on Paras Arki -kurssi.

Tavallisen arjen tavalliset ohimenevät harmitukset ovat juurikin ohimeneviä, tavallisia ja isossa skaalassa merkityksettömiä. Välillä ne toki kertovat muutoksen tarpeesta, johon on tärkeää reagoida. Jos kenkä puristaa, niin vaihda eri kengät. Älä totutettele kävelemään puristavilla kengillä. Ahdistava kenkä ei muutu mukavaksi tottumalla puristukseen se muuttuu vain jalkakivuksi tai väheneväksi kävelyksi.

 

Sivu 5/6

Kiireinen ihminen on paras ihminen.

Onko näin? Miten kiireestä tuli hyve?

Kuulitko jonkun tänään valittelevan kiireitään tai jonkun toisen kehuskelevan kiireillään? Onko kiireisyys jopa ohittanut tuottavuuden ja suorittamisen? Onko tärkeintä, että voi sanoa olevansa kiireinen. On niin kiire, ettei ehdi nukkua, ei syödä, ei pysähtyä, ei halata, ei tehdä jalkakylpyä, ei opetella uutta ruokareseptiä…

Ei ole työaikaa, ei vapaa-aikaa, ei laatuaikaa, ei loma-aikaa, on vain elämän aikaa. Se 24/7 ja 365 on sinun aikaasi elää.

On sinun päätös mihin, millä tavoitteella, millä asenteella ja siten millä tunnetilalla elämän aikasi käytät. On se. Millä kalenterisi täytät? Mitä tavoittelet? Mikä on tarkoitus ja tavoite tälle päivälle?

Pakollisia pakkoja on elämässä aika vähän. Hengittäminen on pakollinen pakko. Isoin osa pakollisiksi kutsumastamme on valittuja pakkoja. Kuuluuko opintoihin pakollisia kursseja vai ihan itsekö valitsin valmistua tästä koulusta? Valmistumisen hinta on tietty työ. Tämä oivallus auttoi itseäni tekemään roikkumaan jääneet ”pakolliset kurssit” Kauppakorkeakoulussa.

Tämä elämä päättyy tässä muodossa jossain kohtaa, se on kiistatonta. Puhun nyt elämästä ennen kuolemaa. Ottamatta kantaa nyt siihen millaista eläkettä voimme odottaa, meillä on jokin käsitys siitä millaista elämää silloin ajattelimme elää. Vaikka emme voi tietää ”pääsemmekö koskaan eläkkeelle”, on mahdollista, että sinne asti eletään. Sinne asti päässeet tuntuvat usein arvioivan sitä mihin ovat vuotensa käyttäneet. Entä jos nyt pysähtyisit ja miettisit sekä taaksepäin että eteenpäin vuosiasi jo nyt. Kannattaako olla niin kiireinen, että ei ehdi nauttia elämästä?

Mikä on tarpeeksi? Kuinka paljon pitää vielä tehdä, että se riittää? Loppuuko tekeminen, jos teet vielä tuon ja tämän?
Äänitteessä lisää hengitystä. Ota jo nyt tauko yhden sisään- ja uloshengityksen ajaksi.

 

Sivu 6/6

Kiitos sinulle. Olet tehnyt jo paljon omanlaisen parhaan arjen eteen. Harjoitukset käyvät nyt haastavammiksi. Toivon, että sinulla on jo tarpeeksi tietoa perustelemaan harjoitusten merkitystä ja tarkoitusta. Olet opettelemassa uusia ajatuksia ja uusia toimintoja. Uuden oppiminen on kuluttavaa ja haastavaa. Sinä pärjäät hyvin. Juhlan kunniaksi lepää kunnolla. Tyhjennä kalenteria, priorisoi sinua ja untasi.

Jäivätkö tummat vihreät ja marjat arkeesi yhtä viikkoa pidemmäksi ajaksi? Ryhmään olen kerännyt ruokavinkkejä heiltä, joiden kokkailut inspiroivat minua. Satokalenteri on yksi luonnollekin suotuisa tapa ottaa uusia ruoka-aineita käyttöön. Toinen mainio idea ovat erilaiset ruoka-kotiovelle-palvelut, joissa saa myös reseptit mukaan. Laitan ryhmään linkkejä niistäkin. Kokeile myös keskittyä syömiseen, pureskele ja tunnustele miltä ruoka tuntuu ja mitä tunteita maku ja koostumus herättävät. Vältä oheistoimintoja syödessä. Keskity syömiseen.

Äänitteessä lisäksi pestään aivot, mietitään unta, vertaillaan laatua ja määrää ja tunnustellaan tunteiden, ajattelun ja tekemisen kehää kehossa. Kerron tarinan Herra Mäntylästä, pupusta ja ketusta eli sympaattisesta ja parasympaattisesta hermostosta.

Tämän viikon tehtävä liittyy uneen. Ehkä jo uumoilit tämän tulevan… Nyt on aika nukkua, jättää jotain tekemättä ja nukkua 7-8 tuntia joka yö. Me tiedetään, että lapset nukkuu missä vain. Lapset ymmärtävät hyödyntää jokaisen mahdollisuuden nukkumiseen. Oli se vaikka ostoskärryssä ämpäriin nojaten. Entä aikuisena sitten? Me napsitaan unesta aikaa kaikkeen muuhun. Tiedät kyllä, että ei se hyvää tee.

NYT. Yksi viikko pyhitettynä vähemmälle tekemiselle ja unelle. Eikö tunnukin ihan mahdottomalta toteuttaa? Tuliko stressi? Nyt on tämän aika. Nuku ainakin tunti enemmän joka yö. Se on vain seitsemän tuntia elämästäsi ja todennäköisesti se nostaa tehoja niin paljon, että joudut huomaamaan saaneesi enemmn aikaiseksi lisääntyneen unen vuoksi. Ja tämänkin huomaamiseen tarvitse ruoka-olo-päiväkirjan merkintöjä.

Ihanaa kun olet juuri sinä!

Halauksin, Mira

Klikkaa itsesi mukaan Kehon korjaajien -ryhmään tästä linkistä ja pääset mukaan jakamaan ruokavinkkejä.