sivu 1/4

Kiitollisuus

Tervetuloa Paras Arki -kurssin viikolle 2

Ensimmäiset askeleet on nyt otettu. On aika laittaa jalat kylpyyn ja miettiä mistä on kiitollinen. Kiitollinen voi olla ihan mistä vaan, ihan kaikesta, vaikka onnistuneesta kynsien lakkauksesta tai siitä että on herännyt tähän päivään. Kiitollisuus ei aseta itselleen rajoja. Siitä minkä koet iloa tuottavaksi, oppia tuovaksi tai mahdollisuuksia luovaksi kannattaa olla kiitollinen. Kiitollisuus kannattaa, koska kiitollisena on hyvä olla.

Rehellisyys, kiitollisuus ja ilo.

Aloita (edellisten lisäksi) uusi päivittäinen ruoka-olo-päiväkirjan merkintä:
Mitkä kolme tapahtumaa tänään saivat sinut tuntemaan kiitollisuutta?

 

sivu 2/4

Kiitollisuus

Olen kiitollinen Koppelomäen Ilkalle selkeästä tavasta jakaa elämä neljään osa- alueeseen. Olen kiitollinen, että voin pyytää sinua katsomaan kuvaa elämän osa-alueista laittaen silmillesi kuvitteelliset lasit, jotka näyttävät sinulle kaiken terveyden näkökulmasta. Aivan kuin aurinkolasien linssien väri vaikuttaa siihen miten maiseman värit näet, nämä terveys-lasit näyttävät kaiken terveyden väreissä. Mihin osa-alueeseen sinun terveytesi nyt eniten vaikuttaa tai toisinpäin mikä osa-alue vaikuttaa terveyteesi eniten?

Terveys ja arki ovat läsnä kaikilla osa- alueilla. Sinun vointisi vaikuttaa mahdollisuuksiisi kaikilla osa-alueilla. Ei ole vain työterveyttä. On elämän terveyttä. Aivan kuten ei ole olemassa työaikaa, vapaa-aikaa, laatuaikaa, parempaa aikaa. On vain yhtä ja samaa elämäaikaa.

Olen kiitollinen mahdollisuuksista ymmärtää tämä.

Katso ruoka-olo-päiväkirjaasi ja löydä hetkiä kaikilta neljältä elämän osa-alueelta, joissa sait toteuttaa elämän tarjoamia mahdollisuuksia.
Mille osa-alueelle tuli vähiten merkintöjä? Tuntuuko nyt tärkeältä antaa sille enemmän merkintöjä jatkossa? Löytyisikö sieltä jotain, jota muuttaa arjessa? Vai haluatko panostaa vielä lisää siihen, joka jo nyt sai eniten merkintöjä?

Mikä lisää eniten kokonaiskiitollisuutta?

 

sivu 3/4

Kiitollisuuden vastinpari on valittaminen. Nägänägä..valivali..

Kahvipöytäkeskusteluissa usein valitetaan asioista. Oikein kisataan siitä kenellä menee huonoimmin? Mutta mulla flunssa keskikin kolme viikkoa ja sitten katkesi käsi lapselta, kuusi viikkoa kipsin kanssa ja …

Haluatko voittaa tuon kisan tai kuulua valitusporukkaan laisinkaan? Lähdetkö etsimään uusia jutun aiheita ja seuralaisia?

Kiitollisuutta tuntee helpommin keskusteluista, joissa jaetaan hyvää, iloitaan kaverin onnistumisesta ja inspiroitudutaan myös itse kokeilemaan omien rajojen ylittämistä.

Me syömme myös korvillamme. Kuulemamme vaikuttaa ajatuksiin, ajatukset tunnetilaan, tunnetila toimintaan, toiminta lopputulokseen… Mitä sinä haluat kuulla? Mistä kuulemastasi olet kiitollinen juuri nyt?

 

sivu 4/4

Äänitteessä näiden aiheiden lisäksi

  • ihan tuolin etulaidalla istuen tehtävä liikesarja, joka tuntuu koko kehossa
  • ajatuksia syömisen aikatauluttamisesta
  • suoliston imeyttäymiskyvystä ensimmäinen osa
  • marjoihin ja leipään liittyvät ruokaharjoitukset tälle viikolle

Ensi viikon harjoituksissa lähdetään pureskelemaan yhtä tavoitetta syvällisesti. Sitä varten valitse yksi tavoite, iso tai pieni, miltä tahansa elämän osa-alueelta, kunhan sillä on yhtymäkohta jokapäiväiseen tekemiseen sinun arjessa.

Ihanaa kun olet juuri sinä!

Halauksin, Mira

Klikkaa itsesi mukaan Kehon korjaajien -ryhmään tästä linkistä ja pääset mukaan yhteisöön.