Riittääkö Puhti ja mitä labra-arvot kertovat

Riittääkö Puhti ja mitä labra-arvot kertovat

Fakta on peruste toiminnalle. Faktat selittävät tilannetta. Faktojen muuttumista seuraamalla voi tarkkailla kehitystä.

Eikö niin?

Monesti tulee sanottua, että faktojen pohjalta tein päätöksen, vaikka oikeesti menin ihan tunteella ja intuitiolla. Ja aivan liian monesti faktoina pitää asioita, jotka on puhtaasti mielipiteitä, tai jopa harhaanjohtavaa tietoa. Ja monesti faktat tulee otettua aivan liian tosissaan. Faktat on silti faktoja. Kyllä ne, totta ollessaan, jotain kertoo. Niinkuin nyt vaikka veriarvot, joita kävin Puhti-palvelun kautta testauttamassa. Veriarvot on niiiiin kutkuttava aihe minusta. Saanko kertoa miksi?

Verisuonisto on tieverkosto kehossa. Plasma, veren vesi, on kuin kuorma-auto joka kuljettaa kuormaa tuotantopaikalta tarvepaikalle. Monessa asiassa, kuten vaikka magnesiumin osalta, paljon olennaisempaa olisi tietää kuinka paljon magnesiumia on kudoksessa, koska siellä kudoksessa, poissa plasmasta, on arviolta noin 98 prosenttia sun sisältämistä magnesiumista. Paljonko siis kertoo plasmapitoisuus sinun magnesiumin tarpeesta? Ehkä ei kaikkea. Ja kuitenkin jotain.

Toinen pointti jonka vuoksi veriarvot on niin kiehtovia ne ”viitearvot”, joihin plasmapitoisuuksia verrataan. Aivan kuin vaaleja ennen julkaistiin tuhannen suomalaisen haastatteluun pohjaavia tuloksia puolueiden kannatuksesta, viitearvot ovat yleistyksiä. Tällä tavalla kerätyille faktoille annetaan tilastotieteen oppien mukaan ”virhemarginaali”, kuten vaikka plus miinus kaksi prosenttia, jonka pohjalta sitten voidaan spekuloida kuinka todennäköisesti joku pääsee läpi eduskuntaan.
Ihan sama peruslogiikka on viitearvojen muodostumisessa. Joillain (hyvillä) kriteereillä joukko ihmisiä on valikoitunut sellaisiin lääketieteen tutkimuksiin, joiden pohjalta on määrittynyt suunnilleen määrä kutakin ainetta, jota näillä ihmisillä oli veren plasmassa testihetkellä. Testiin osallistuneiden ihmisten määrä on riittävä antamaan hyvän arvion siitä mitä kukin pitoisuus voisi olla ”terveellä ihmisellä”. Ei täydellistä mutta riittävän hyvää.

  • Mitä tämä arvo tarkoittaa -kysymys on siis todella olennainen veriarvojen tuloksia tulkitessa.
  • Tiedättekö mikä on mun mielestä vielä tärkeämpää? Seurata kehitystä. Ottaa ne arvot toisenkin kerran.
  • Mä en pääse yli ruoka-olo-päiväkirjan pitämisen tarpeellisuudesta. En edes yritä. Sun napa kertoo lopullisen totuuden.

Mun edellisestä testikerrasta oli vierähtänyt aikaa. Ja kun mietin, että mitä mä haluan mitata, mikä oikeasti kertoo miten mun keholla menee, päädyin Puhdin valikoimasta laajaan terveyspakettiin, joka on suunniteltu naiselle, joka haluaa analysoida terveydentilaansa. Mun suolistokoettelemus naarmutti maksaa ja hirvitti munuaisia. Siksi niiden tämän hetken tilanteen selvitys oli itselleni olennaisinta. Samalla halusin katsoa kolesterolit, joita olen pyrkinyt NOSTAMAAN aivoterveyden vuoksi ja jälleen kerran ihan mielenkiinnosta D-vitamiinit ja kilppariarvot ja ekaa kertaa ikinä ferritiinit, koska pinnan alla on ollut väsymystä, jota ei ole voinut nukkua pois. Väsymys ei ole estänyt tekemästä itseäni inspiroivia juttuja, mutta niitä muita kyllä.. Ja kun ei ihmisen kuulu olla nukuttuaan kunnolla yhtään väsynyt, niin pitäähän syytä selvittää myös labra-arvoilla.

Koska plasmapitoisuuksien viitearvot ovat riittävän hyvä muttei täydellinen tapa tutkailla kehoa, vertailu aiempiin tuloksiin on yhtä olennaista kuin omaan vointiin vertailu – eli sen ruoka-olo-päiväkirjan pitäminen. Kehon toiminnan sujuvuutta kuvaavat arvot olisivat olennaisimpia – siksi nuo maksa- ja munuaistoiminnan arvot ovat hyviä – koska ei vain se mitä sun kehossa on, vaan se mitä keho niistä tekee, onnistuuko tuotanto, kun rekka peruuttaa pihaan, onko kyydissä oikeat määrät oikeita raaka-aineita ja osataanko niistä tehdä sitä mitä tarvitaan? Tähän liittyy kehon tasapainojen tasapaino, josta kirjoitin 304 sivua Kehon korjausoppaaseen.

Hormonipitoisuudet olisivat hyvät myös selvittää, mutta ne selviävät myös tarkkailemalla itseään.. sitä tekeekö mieli ja mitä tekee mieli ja jaksaako tehdä vaikka tekiskin mieli. Hymyjen kappalemäärä ja kesto on erinomainen mittari hyvänolon hormonituotannolle (jonka buustaamisesta pian Paras Arki -verkkokurssilla enemmän) ja unen syvyys ja virkeyden määrä aamulla niin monelle aineelle, että taidan todeta vaan, että ihan kaikille se on paras mittari.

Veriarvojen seuraaminen on silti olennaista. Ensinnäkin ne on lahjomatonta faktaa. Se on minun verta siinä putkilossa ja analyysin tekijöillä ei ole mitään syytä muutella tuloksia. Puhdin laboratorissa oli muuten ammattitaitoisin laborantti, johon olen saanut tutustua. Hän sai minut tuntemaan oloni tärkeäksi ja tulin kuulluksi. Vaatii ammattiylpeyttä ja asennetta saada satunnainen asiakas tuntemaan olonsa tärkeäksi, kun oma homma on ihan sama jokaisen kohdalla. Vasen vai oikea käsivarsi, neula suoneen, putkioita X-määrä täyteen punaista nestettä, tarrojen tarkistus ja putkiloon liimaus. Tämä ihastuttava oman alansa ammattilainen oli läsnä minulle ja sai minut vakuuttuneeksi omalla huolellisella toiminnallaan siitä, että minun veriputkiloni saivat varmasti minun nimeni kylkeensä. Eikä muuten sattunut yhtään. Iso kiitos kun näytit miten ”rutiinihommasta” saa sellaisen, että asiakas kokee olleensa ainutlaatuinen. Mulla on ”karkailevat suonet” ja niitä on välillä kivuliaasti ronkittu esiin, kun suoni onkin lähtenyt neulaa karkuun ja kerran yksi vähemmän ammattilainen otti näytteen valtimosta.. siivoojaa tarvittiin seinien pesuun sen jälkeen. Onneksi minä makasin sairaalasängyssä jo valmiiksi.. no ni takas asiaan.

Siis lahjomatonta faktaa. Minun veren pitoisuudet versus vertailuryhmä ja mielellään myös versus minun veren pitoisuudet toisena ajankohtana. Omaksi helpotuksekseni maksalla ja munuaisilla oli nyt kaikki ok. Oikeastaan melkein kaikki oli suht ok. Jopa B12- (301) ja D-vitamiini (134) ja jälleen kerran myös peruskilppariarvo ihan ok (0,64), vaikka lähellä alarajaa. Kumpikin folaatti oli reilusti yli viitarvon, kasviksia syön siis riittävästi. Natriumit alarajalla – eipä ihme että on tehnyt mieli lisätä suolaa kaikkeen. Solun toimintaan kuuluu olennaisena natrium-kalium-pumput, joiden raaka-aineeksi tarvitaan suoloja ja vaikka kookosvettä, jossa kalium on hyvin saatavilla. Jatkan siis hyvillä mielin suolatankkaustani. Minä en saa ns. piilosuolaa mistään, koska en juuri koskaan syö eineksiä, leikkeleitä, leipiä tai muita piilosuolan lähteitä. Mun tarvii siis itse syödä suolani – mikä on juuri kuten haluan, koska silloin voin syödä monipuolisesti eri värisiä suoloja.

Vaikka hemoglobiini näytti 129 ja siihen kuuluvat punasoluarvot olis kanssa mukavasti viitealueella, niin ferritiinit olivat alhaalla.. vain 21. Tämä sai minut tutkailemaan tilannetta lisää. Ensimmäinen ajatus oli tietenkin ottaa rautalisää. Mutta ei se ole nyt ainut ratkaisu, koska rautapitoista ruokaa syön jo enemmän kuin tuo 21 antaisi olettaa, eli imeytymisen kanssa on vielä jotain hankaluutta. Päädyin siis nostamaan magnesiumin ottamista myös. Magnesiumiahan tässä ei mitattu (kun se on siellä kudoksissa, niin ei se oikein hyödyttäiskään mitata), mutta harvalla on magnesiumia ylenpalttisesti kehossa. Otin minä sen rautalisänkin ja jopa erinomaisen maitohappobakteerivalmisteen, koska satuin saamaan näytteen sellaisesta maitohaposta, joka ehkä pääsee jopa peremmälle kehoon, eikä kompastu ensimmäisiin esteisiin mahalaukussa. Jään seuraamaan mihin tämä johtaa ja käyn muutaman kuukauden päästä mittaamassa uudelleen.

Ne kolesterolit.. heh, mä olen niin monesti puhunut aiheesta, enkä juuri koskaan kirjoittanut… Mun historiahan on se, että olin lanseeramassa rosuvastatiini Crestoria AstraZenecalla 2003-2004. Silloin opin sen mitä lääkärit kertoo kolesterolista ja statiineista. Sitten mun mummi pakotettiin syömään statiinia. Hän ajeli polkupyörää ja kävi mustikassa ja kokonaiskolesteroli oli jotain 10. No oli siinä pari muutakin muuttujaa, jotka alkoi mummia huimauttaa, mutta mun ajatus alkoi itää siitä, että joku kumma tässä on.. Myöhemmin kiinalaisen lääketieteen opinnoissa opin, että C-vitamiini ja kananmuna tekee yhdessä kuljettimen, joka vie kolesteroli veren plasmasta tarvepaikalle – jonne se on matkalla. Ravintolääketieteen tutkija taas luennoi toisaalla, että kolesteroli on luonteeltaan liuotin, jonka paikallinen merkitys verisuonessa on lisätä kestoa kovan kulutuksen kohtiin verisuonen seinämiin, muutoin se on plasmassa vain matkalla tuotantopaikalta tarvepaikalle. Tukkeumat (ateroomat) muodostuvatkin hänen mukaansa pitkistä tärkkelyksistä ja oikeastaan pitkälti leipäkuiduista, eikä lainkaan rasvoista. Jos ajattelee keittiössä odottavia tiskejä, niin ei ne pinttyneet tahrat kyllä useinkaan rasvaa ole, enemmän ne on pienen vesipinnan alle jääneitä jauhopaakkuja tai maidon kaseiinia. Kolmas luennoitsija, hormonitutkija, taas kertoi kolesterolin olevan hormonien raaka-aine ja kehon tuottavan sitä vuorokaudessa valtavia määriä. Aivotutkimuksen puolelta perusteita kaikkien rasvojen, myös kolesterolin olemassa ololle, on tarjolla kaikin tavoin, koska aivot ovat pitkälti rasvaa. Ei kehossa ole mitään turhaa, tasapaino on olennaista, mutta ei siellä turhia aineita ole. Verisuonten seinämät on toki hyvä pitää läpäisevinä, jotta rekassa kulkevat tavarat pääsisivät tulolaiturille määränpäässä. Ensimmäisten uusia ajatuksia herättäneiden luentojen jälkeen alkoi joka suunnasta tulla ihan eri tietoa kolesterolista kuin mitä minulle töissä oli aikanaan kerrottu. Uuden tiedon pohjalta aloin vaihtamaan ruokavaliossa sokereita rasvoihin. Tää on mun ratkaisu, ei tarvi kopioida, jos ei resonoi. Jokatapauksessa mun kolesterolin lisäämiseni tuottaa tulosta. Kehossa on rasvaa nykyään moninverroin aiempaan verrattuna ja näkyy se vähän veriarvoissakin. Hyvä minä!! Eipä ole ihme siis, että ajatusjumit, aivosumut ja lihasjäykkyys on nykyään ratkaistuja ongelmia. Sokerien syömisen vähentäminen taitaa näkyä myös trigylejen määrän alenemisena. Muistankohan oikein, että lääkärit tuolloin Crestorin lanseerauksen aikoihin sanoivat, ettei trigyjä oikein saa laskettua… Kun olin laihimmillani ja perussairauksien alle nääntymäisilläni kolesterolit olivat näin

Kok.kol. 3,9
HDL 1,62
LDL 1,9 ja
Triglyt 0,9.

Viime viikolla näin plasmassa ja sanoisin, että kehossa vielä näkyvämpi muutos..

KokKol 4,2
HDL 1,8
LDL 2,1
Triglyt 0,59.

Härskiintymisen määrä (varsinkin LDL) olisi olennainen tietää kans, mutta sen mittaaminen ei onnistu peruslabroilla. Koko kehon stressitilanne määrää härskiintymistä, joten uni, ulkoilu, hellyys, tyhjä tila kalenterissa ja kannustavat ajatukset ovat hyvä keino vähentää LDL-kolesterolin härskiintymistä – joka on se ”huono” juttu.  Härskiintynyt kun tarkoittaa pilalle mennyttä raaka-ainetta kehon tarpeita ajatellen. Ei hyvä.

Tässä olennaiset tulokset. Rasvojen tasapainosta vaikka sit muutoin erikseen.. se kun on kattavinta katsoa punasolun rakenteesta, joka on ihan eri juttu kuin tällainen tuoreen veren plasman pitoisuuksien analysointi – kuten ehkä Kehon korjausoppaasta luit.

Puhdista vielä se, että sen lisäksi, että mun verta putkiloitti alansa ammattilainen, niin nettikauppa pelitti hyvin. Asiakaspalvelu oli heti hereillä (piti tietty testata, että toimiiko) ja vastaili nätisti mun kysymyksiin. Aika labraan löytyi nopeasti ja helposti nettivarauskalenterin kautta. Ohjeet tuli sähköpostiin paastosta ja sijainnista samantien. Ja tuloksista ensimmäiset oli valmiita muutamassa tunnissa ja kaikki seuraavaan iltaan mennessä! Kävin labrassa torstaina klo 10.20 ja perjantaina klo 17.15 sain viestin, että kaikki tulokset ovat valmiita. Tekstarina tulevalla koodilla sain ne auki niin kännykässä kuin tietsalla, pdf:n lataus nappia painamalla ja kaikki muutenkin ihan vimpan päälle.

Kiitos Puhti <3 olette kyllä kehuni ansainneet.

Jos muuten harkitset Paras Arki -kurssille osallistumista, niin kannattaa napata pohjatiedoiksi Puhdista vaikka mun ottama naisen terveyspaketti tai perusterveystarkastus, joka maksaa 99 euroa.

Vastaa

Sulje
×

Cart